August 16, 2018

RAMS Motorsport | AUTO | MOTO | PARTS

Povestiri din Criptă/Service

Amortizorul spate sau „Isteria arcului” (sună mai dramatic, nu?)

Mă bucur foarte mult ca Bogdan Bogy, a făcut o postare pe grupul Motocicleală în care întreba dacă îl poate ajuta cineva cu service-ul amortizorului spate.
Sunt sunat des de oameni care mă întreabă ce soluție am pentru reparația suspensiei lor spate. Primul lucru pe care îl fac e sa-i întreb: “cum o cheamă?”. Majoritatea se prind, pentru restul repet cu un ton mai grav MARCA, MODEL, AN.
Amortizoarele spate se împart în amortizoare servisabile, unde schița detaliată a amortizorului îl desparte în cele câteva zeci de piese din care este făcut și amortizoare neservisabile, care nu se repara, ci se înlocuiesc cu totul (sau se repara, dar veți citi mai jos detalii despre asta).
Amortizoarele servisabile sunt amortizoare profesionale, majoritatea construite pentru sporturi unde riscul lor de avariere este crescut (enduro, motocross) si făcute sa lucreze în condiții de uzura crescute (noroi, apa, nisip, etc), acestea necesitând o servisare mai frecventa decât un amortizor de strada; sau amortizoare aftermarket făcute de producători care se respecta (Ohlins) și care se pot repara oricând, producătorul oferind suport tehnic de calitate și după vânzare. Sunt și producători aftermaket care fac amortizoare neservisabile, nu neapărat pentru ca sunt mai slabe calitativ, ci pentru ca sunt destinate pentru o piața unde uzura nu este așa mare, segmentul moto de strada.
Amortizoarele neservisabile sunt în general amortizoarele pe care producătorul le-a făcut cu garanție pe viața. Adică 10 ani. Așa îmi place mie sa explic ”neservisabilitatea” După 10 ani motocicleta trebuie casată. Dar asta este o alta discuție pe care o vom aborda (voce de teleenciclopedie) în episodul următor. Amortizoarele neservisabile le putem găsi în cartea tehnica a motocicletei, unde ca și schița detaliata a amortizorului, găsim amortizorul cu totul. Adică nu se repara, se înlocuiesc.
Majoritatea celor care mă suna sa le repar amortizoare neservisabile au motoare mai vechi de 10 ani. Amortizorul are în capătul de jos, unde tija intra în corpul propriu zis al amortizorului, o bucșa/flanșă care conține: semering de praf, semering de ulei, rebound rubber, cuzinet, o-ring de etanșare, etc. Aceste componente din cauciuc îmbătrânesc și la un moment dat amortizorul pierde ulei și apoi azot (dacă are).
Bun, bun … adică prost … adică … s-a stricat. Am constatat ca s-a stricat, ca a pierdut ulei, ca nu mai merge, ca mobra țopăie ca o capra neagra în călduri … întrebarea e, acum ce facem? Îl sunam pe Alex. Alex a creat următorul plan de lupta.
1. Prima soluție pe care i-o propun clientului meu este să-și achiziționeze un amortizor SH din dezmembrări. Ieftin si bun! După cum știți, la achiziționarea oricărui lucru SH, e ca în tenis, uneori centrezi bine cu capul, uneori iți dai autogol. Poate sa funcționeze super bine și să-ți faci treaba cu amortizorul SH, Viorica (adică capra neagra în călduri) să-și recapete stabilitatea emoționala și sa porniți iarăși la explorarea drumurilor vălurite, neasfaltate corespunzător și pline de nisip, balega și motorina ale patriei sau sa fie o teapa de zile mari, spălat bine cu benzina si la fel de mort ca o femeie frigida ca și amortizorul pe care deja îl aveți.
2. Următoarea soluție este sa identificam împreuna producătorii de amortizoare aftermarket care fac pentru motocicleta in culpa așa ceva. Când mai ordonez produse la EMAG setez acolo in colt „DUPĂ PREȚ”. Așa ca ii înșiram rapid pe inculpații in ordinea preturilor: YSS, HYPERPRO, BITUBO si tata lor, nenea OHLINS (capi di tuti capi, CAPI TEMPO). Dacă cumva cei de la NASA nu o avea vreo tehnologie spațiala de suspensii pe laser sau pe perna magnetica, suspensiile celor de la OHLINS sunt capăt de linie pentru orice moto de pe planeta asta, DOAR DACA fac suspensii pentru motocicleta dvs. Detalii despre fiecare in parte găsiți cu goagle pe site-ul producătorului. Mai ajutați-va și singuri, puneți osul la munca si documentați-va despre fiecare în parte in caz ca sunteți interesați de schimbarea suspensiei spate, nu doar mura în gură.
Ce pot sa va spun eu pe scurt despre fiecare in parte. YSS, chinezesc (așa le zic eu), preț decent pentru un produs BUN. Am montat multe, își fac treaba. Nu intri cu ele pe circuit, dar te duc acasă in condițiile in care te ducea si amortizorul original sau poate un pic mai bine. Bitubo, Hyperpro deja se încing spiritele, dam de diverse setări, reglaje, calitate și preț crescut. Ohlins (v-am spus deja), tata lor, dar și prețul este pe măsura. Ce pot sa va spun este ca tuturor cărora le-am montat Ohlins, au recunoscut ca calitatea plimbării lor a crescut și ca și-a meritat banii, fie ca a fost un amortizor pentru o motoreta de strada, fie ca a fost pentru o motocicleta de competiție și ca este o diferența de la cer la pământ intre stock și Ohlins. Iarăși voce de teleenciclopedie: aici avem un alt viitor episod, unde vom discuta despre suspensiile aftermarket care aduc stabilitate în viata noastră, culmea, la propriu.
3. A treia soluție este complicata. Unele amortizoare neservisabile se pot servisa. TA DA. Dar, off, dar-ul asta nu suna prea bine, suna scump. DAR, costă. Si trebuie văzut dacă merita. Să luam niște exemple concrete. Un amortizor de BMW R1200GS cu ESA (suspensie electronica) care costa nou 2200 EURO se poate servisa la noi, deoarece costul servisării este MULT sub costul lui de nou. Dar un amortizor de BMW F650GS din 2001 nu merita servisat (deși este posibil), deoarece de banii aia isi poate lua unul aftermarket nou. Servisarea aceasta nu are garanție pentru ca este o lucrare … ciudată. Pentru că producătorul/fabricantul nu a făcut un kit de reparație pentru amortizorul care a ajuns pe masa de operație, ii facem noi. Înlocuim semeringul de praf, ulei, cuzinet, etc (de la SACHS si SHOWA) cu piese care se potrivesc la dimensiuni de la producătorii care fac pentru amortizoarele lor aceste piese (OHLINS, WP, Kayaba, etc). Uneori piesele nu se potrivesc la fix si flanșa de jos care le tine pe toate trebuie modificata la strung ca sa facă loc noilor piese. Toate acestea costă. Am servisat pana acum peste 15 amortizoare de BMW și se pare ca n-au fost probleme. Deci a 3-a soluție de luat in calcul doar daca prețul servisării nu cumva depășește prețul de nou al unui amortizor pentru motocicleta dvs.
Cam atât, cam atât pe scurt-lung. N-a fost nici scurt, n-a fost nici 10% din cate sunt de zis si de povestit referitor la suspensii.
După ce v-am obosit atât sper ca ați înțeles măcar cate ceva. Majoritatea amortizoarelor de stradă STOCK sunt NESERVISABILE. Se aplica cei trei pași de mai sus. Amortizoarele de enduro și cele aftermarket (in special Ohlins) se repara rapid și relativ ieftin, comparativ cu prețul lor de noi.
De ce sa nu consideram o gluma reparația amortizorului spate și sa fim cat se poate de rapizi în efectuarea reparației sau înlocuirii lui? Răspunsul este simplu, amortizorul spate este singurul care previne „isteria” arcului. Dacă amortizorul se strica, arcul țopăie la fiecare denivelare mai mult decât ar trebui si da motocicletei o instabilitate crescuta.
Dacă folosim un amortizor spate servisabil și după ce acesta începe sa curgă, exista riscul ca piesele din interior sa lucreze fier pe fier și sa îl stricam DE TOT.
Pentru voi … cat valorează viața voastră? Credeți ca merita sa cereți ajutor profesionist atunci când întâmpinați o problema la motorul vostru?
Dacă nu aveți sculele necesare, un loc unde sa faceți lucrarea sau pur și simplu cunoștințele necesare, apelați la Alex. 0733337267 alex@rams21.ro Va pot ajuta măcar cu un sfat.
In era în care minutele sunt nelimitate, fă-ți timp și da măcar un telefon și asculta părerea unui specialist în legătura cu orice problema legată de motocicleta ta.
Alexandru Popescu
RAMS Motorsport

Uncategorized

Program

Monday 9:00 am - 6:00 pm
Tuesday 9:00 am - 6:00 pm
Wednesday 9:00 am - 6:00 pm
Thursday 9:00 am - 6:00 pm
Friday 9:00 am - 6:00 pm
Facebook Iconfacebook like buttonService suspensii RAMS MotorsportService suspensii RAMS MotorsportService suspensii RAMS MotorsportService suspensii RAMS Motorsport